آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل – بخش اول

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

اگر شما جزء اون دسته از کسانی باشید که زیاد با نرم افزار اکسل سر و کار دارید و گزارش های زیادی با نرم افزار اکسل تهیه میکنید قطعاً آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل می تونه در گزارشگیری ها خیلی به کارتون بیاد.  Pivot Table اکسل یه ابزار بسیار کارآمد هست که بوسیله اون میتونیم  داده های خامی رو که در اختیار داریم به اشکال مختلف تبدیل به اطلاعات مفید مد نظرمون کنیم. کارهایی که با Pivot Table میشه انجام داد رو بدون اون و بوسیله فرمول نویسی هم میشه انجام داد اما وجود ابزار Pivot Table در نرم افزار اکسل انجام اونها رو خیلی ساده کرده. خب اگر شما هم آماده هستید بهتره بریم سراغ نحوه استفاده از ابزار Pivot Table

نکته ای که قبل از همه باید عنوان کنم این هست که این ابزار دارای امکانات و ویژگی های بسیار زیادی هست که قطعا نوشتن راجع به تمام اونها در یک پست میسر نیست. من در این نوشته قصد دارم شما رو با این ابزار آشنا کنم. در نوشته های بعدی سعی میکنم به مرور قابلیت های پیشرفته تر این ابزار مفید اکسل رو پوشش بدم. بسیار خب بهتره بریم سر اصل مطلب. جدول زیر رو در نظر بگیرید:

A B C D E F G
1 کد نام گروه اصلی گروه فرعی قیمت تعداد فروش خریدار
2 1432 هارد توشیبا ابزار دخیره سازی هارد دیسک 200000 10 عمده فروش
3 1134 هارد وسترن دیجیتال ابزار دخیره سازی هارد دیسک 230000 15 مشتری نهایی
4 5400 هارد سامسونگ ابزار دخیره سازی هارد دیسک 185000 3 مشتری نهایی
5 3211 فلش سیلیکون پاور ابزار دخیره سازی فلش مموری 25000 21 مشتری نهایی
6 1611 فلش ای دیتا ابزار دخیره سازی فلش مموری 23000 14 عمده فروش
7 1610 فلش اچ پی ابزار دخیره سازی فلش مموری 22500 8 عمده فروش
8 1200 گرافیک Nvidia کارت گرافیک 65000 6 مشتری نهایی
9 1345 گرافیک ATI Radeon کارت گرافیک 73000 3 عمده فروش
10 8190 مانیتور ال جی مانیتور 320000 7 مشتری نهایی
11 2340 مانیتور سامسونگ مانیتور 410000 4 عمده فروش
12 4255 دی وی دی رایتر پایونییر دی وی دی رایتر 90000 9 مشتری نهایی
13 4622 دی وی دی رایتر لایت ان دی وی دی رایتر 86000 1 عمده فروش
14 4990 تبلت اچ تی سی ابزار همراه تبلت 900000 14 عمده فروش
15 5357 گوشی هوواوی ابزار همراه تلفن همراه 650000 24 مشتری نهایی
16 5724 گوشی ال جی ابزار همراه تلفن همراه 1150000 10 عمده فروش
17 1134 هارد وسترن دیجیتال ابزار دخیره سازی هارد دیسک 230000 17 مشتری نهایی
18 1611 فلش ای دیتا ابزار دخیره سازی فلش مموری 23000 11 عمده فروش
19 1610 فلش اچ پی ابزار دخیره سازی فلش مموری 22500 9 مشتری نهایی
20 2340 مانیتور سامسونگ مانیتور 410000 6 عمده فروش
21 4255 دی وی دی رایتر پایونییر دی وی دی رایتر 90000 3 عمده فروش
22 4990 تبلت اچ تی سی ابزار همراه تبلت 900000 12 مشتری نهایی

در این جدول ما اطلاعات مربوط به وضعیت فروش محصولات رو در اختیار داریم. حالا میخوایم گزارشی تهیه کنیم که به تفکیک گروه اصلی و فرعی محصولات، تعداد فروش رو به ما نشون بده. برای اینکار از ابزار Pivot Table اکسل استفاده میکنیم. ابتدا ستون های A تا  G رو انتخاب میکنیم و مطابق شکل زیراز تب Insert روی گزینه Pivot Table کلیک میکنیم:

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

بعد از انتخاب گزینه Pivot Table، پنجره بالا باز میشه که شامل گزینه های زیر هست:

  • Choose the data that you want to analyze: در این بخش می تونیم محدوده داده هایی که قراره تحلیل کنیم رو تعریف کنیم

Select a table or range: با انتخاب این گزینه میتونیم یک جدول یا یک محدوده رو برای تحلیل داده ها انتخاب کنیم. چون ما قبل از ایجاد Pivot Table ستون های A تا G رو انتخاب کرده بودیم محدوده A:G به طور خودکار توسط اکسل در این بخش تعریف شده که میتونیم در صورت لزوم به دلخواه اون رو تغییر بدیم.

Use an external data sourse: با انتخاب این گزینه میتونیم داده ها رو از جایی خارج از اکسل ( SQl Server، نرم افزار ACCESS , …) وارد نرم افزار کرده و اونها رو تحلیل کنیم.

  • Choose where you want the PivotTable report to be placed: در این بخش می تونیم انتخاب کنیم که آیا Pivot Table در یک شیت جدید ایجاد بشه یا در یکی از شیت هایی که در حال حاضر داریم قرار داده بشه. این بستگی به نوع نیاز ما داره که کدوم گزینه روئ انتخاب کنیم ولی اگر دلیل خاصی برای ایجاد Pivot Table در یکی از شیت های موجود وجود نداره بهتره اون رو در یکم شیت جدید ایجاد کنیم. اینطوری Workbook منظم تر و مدیریت اون راحت تر هست.

New Worksheet: در صورتی که این گزینه رو انتخاب کنیم بعد از اوکی کردن پنجره اکسل یک شیت جدید ایجاد میکنه و Pivot Table رو در اون قرار میده.

Existing Worksheet: در صورتی که این گزینه رو انتخاب کنیم می تونیم یک سلول رو در یکی از شیت های موجود انتخاب کنیم تا Pivot Table در اونجا ایجاد بشه.

  • Choose whether you want to analyze multiple tables: این بخش در اکسل 2013 اضافه شده و مربوط به ویژگی جدید Data Model هست که به ما اجازه میده اطلاعات چند جدول مختلف رو به طور همزمان تحلیل کنیم که توضیح اون خارج از محدوده این مطلب هست بنابراین فعلا باهاش کاری نداریم.

بعد از اینکه تنظیمات دلخواهمون رو انجام دادیم اوکی رو کلیک میکنیم تا Pivot Table  ایجاد بشه. بعد از ایجاد Pivot Table  شما چیزی شبیه تصویر زیر خواهید داشت:

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

همونطور که مشاهده میکنید در سمت راست قسمت بالا اسم فیلدهای جدول داده ما قرار داره و در قسمت پایین هم چهار بخش قرار داره که میتوینم این فیلدها رو بوسیله ماوس به یکی از این چهار بخش بکشیم. این چهار بخش به شرح زیر هستند:

Filters:  اگر فیلدی رو با ماوس به این بخش بکشیم می تونیم از اون فیلد برای فیلتر کردن گزارش خودمون استفاده کنیم. به عنوان فرض کنید ما میخوایم در گزارش تعداد فروش خودمون، تعداد فروش رو برای تمام محصولات به جر فلش اچ پی با کد 1610 تهیه کنیم. برای اینکه بتونیم اینکار رو انجام بدیم فیلد کد رو با ماوس به قسمت Filters میکشیم. با اینکار یک بخش با نام کد در بالای Pivot Table ایجاد میشه که بعدا از اون برای فیلتر کردن استفاده خواهیم کرد.

Rows:  در این قسمت فیلدهایی که قراره داده ها بر اساس اونها گزارشگیری انجام بشه رو قرار میدیم. ما در گزارش خودمون قصد داریم تعداد فروش رو بر اساس گروه اصلی و گروه فرعی محصولات تهیه کنیم پس ابتدا فیلد گروه اصلی و بعد از اون گروه فرعی رو از قسمت بالا با ماوس به بخش Rows میکشیم.

Columns: گاهی ممکنه پیش بیاد که بخوایم داده هامون رو همزمان بر اساس بیش از یک فیلد بررسی کنیم. به عنوان مثال علاوه بر بررسی تعداد فروش بر اساس گروه اصلی و گروه فرعی محصولات، بخوایم ببینیم از تعداد فروش هر گروه محصول چه مقدار مربوط به عمده فروش و چه مقدار مربوط به مشتری نهایی هست. برای این موارد میتونیم از بخش Columns استفاده کنیم. فیلد خریدار رو با ماوس به قسمت Columns میکشیم.

Values:  در این بخش مقادیری که قصد بررسی اونها رو داریم قرار میدیم. در مثال بالا ما به دنبال تعداد فروش هستیم پس فیلد تعداد فروش رو با ماوس به این بخش میکشیم.

بعد از اینکه فیلدها رو در مکان های مناسبشون قرار دادیم چیزی شبیه شکل زیر خواهیم داشت:

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

خب هنوز Pivot Table ما کامل نشده و نیاز به چند تا اصلاح داره. اولین نکته ای که به چشم میخوره اینه که تعداد فروش ها درست محاسبه نشده. به عنوان مثال تعدا فروش گروه محصول ابزارهای دخیره سازی برابر با عدد 9 نشون داده شده در حالی که در جدولی که داده های ما قرار دارند در مجموع تعداد 108 عدد از ابزارهای ذخیره سازی فروخته شده. این به این دلیل هست که به طور پیش فرض ابزار Pivot Table اکسل برای تجمیع فیلدهایی که در بخش Values قرار داده میشن از تابع Count استفاده میکنه (تعداد اونها رو میشماره) در حالی که مدنظر ما تابع Sum هست(به دنبال این هستیم که مقادیر تعداد فروش با هم جمع بشن). به عکس زیر دقت کنید:

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

برای اینکه تابع تجمیع فیلد رو به Sum تغییر بدیم مثل عکس زیر روی فیلد مدنظرمون کلیک میکنیم و از منوی باز شده گزینه Value Field Settings  رو انتخاب میکنیم. با اینکار پنجره زیر باز میشه.

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

حالا در قسمت Summarize Values By گزینه Sum ر وانتخاب و اوکی میکنیم.همونطور که در شکل زیر میبینید حالا گزارش ما درست شد و جمع تعداد فروش رو به درستی نمایش میده.

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

تنها چیزی که باقی میمونه فیلتر کردن فلش اچ پی با کد 1610 هست. برا اینکار در قسمت بالای Pivot Table جایی که فیلد کد قرار داره کلیک میکنیم و پس از باز شدن منو، ابتدا گزینه Select Multiple Items رو کلیک میکنیم و بعد تیک مربوط به کد 1610 رو برمیداریم.

آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل - بخش اول

با اینکار تعداد فروش مربوط به فلش اچ پی با کد 1610 در گزارش Pivot Table ما لحاظ نمیشه.

میتونید برای اینکه بهتر با Pivot Table آشنا بشید فیلدهای مختلف رو امتحان کنید و گزارش خودتون رو به شکل های مختلف تغییر بدید. امیدوارم با خوندن این مطلب آشنایی ابتدایی با ابزار Pivot Table اکسل رو پیدا  کرده باشید. همونطور که گفتم این ابزار قابلیت های متنوعی داره که در مطالب آینده سعی میکنم راجع به اونها هم بنویسم.

132 Comments on “آشنایی با ابزار Pivot Table اکسل – بخش اول”

  1. Safari

    با سلام و خسته نباشيد
    كليه مطالب و همچنين مجموعه سايت بسيار ساده و كارآمد هستش
    در زمينه ماكرونويسي اگه اطلاعات بيشتر قرار بدين مثل اصولش و يك دوره بذارين خيلي عاليه
    و در زمينه اكسس هم اگه فعاليت دارين لطفاً راهنمايي كنيد يا سايتي رو معرفي كنيد
    با تشكر

    1. یاسین اسماعیل پور

      ممنون دوست عزیز. در زمینه اکسس هم زیاد کار کردم اما خب فرصتی برای نوشتن نبوده. برگزاری دوره رو هم بهش فکر کردم اما خب باید یکم سرم خلوت بشه تا براش برنامه ریزی کنم. فعلا با شرایط کاری فشرده ای که دارم یکم سخته برام. انشالله سعی میکنم درآینده نزدیک حتماً این کار رو انجام بدم.

  2. امی

    سما امروز جون منو نجات دادین باعث شدین پروژمو کامل تحویل بدم ازتون خیلی ممنونم فرشته نجاتم شدین امروز

  3. man

    با سلام ممنون از اینکه کاربردیترین ابزارهای مدیریتی اکسل رو توضیح میدید اگه در مورد اکسس هم اینکار رو بکنید ممنون میشم
    مؤفق باشید

  4. سعید

    با تشکر فراوان و خسته نباشید خدمت شما و دوستان همکار.
    خواهسمند است در صورت امکان فایلهای آموزشی و نکات جدید را بصورت پی دی اف و یا سایر ، به ادرس پستی ارسال فرمایید.

  5. amir

    باسلام
    مطالب سایتتون بسیار مفید است و خواهشمندم در صورت امکان مثالهای کاربردی دیگری را هم ارائه نمائید و یا سایتی را برای دیدن مثالهای دیگر معرفی نمائید.
    باتشکر

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. چشم. حتما سعی میکنم با روند سریعتری مطالب رو بزارم روی سایت. جوابتون رو هم توی ایمیلتون دادم.

  6. محمدرضا

    باسلام . مطالب خیلی ساده ولی کارآمد بیان شده . بسیار ممنون . فقط یه خاهش ازتون دارم اینه که هرچه زودتر کارهای دیگری که با PIVOT TABLE میشود انجام داد را آموزش دهید چون خیلی نیازدارم که به طور کامل استفاده ازین ابزار اکسل رایاد بگیرم . اگر امکانش هست تا نوروز 94 آموزش دهید .
    باتشکر

    1. یاسین اسماعیل پور

      ممنون از لطفتون. سعی میکنم اگر فرصت شد تا قبل از نوروز 94 یه بخش دیگه از امکانات Pivot Table رو توضیح بدم.

  7. mousa

    با حال ترین چیزی که از اکسل یاد گرفتم همین Pivot Table بود فوق العاده است برای گزارش گیری!!!

  8. مژگان

    سلام وبلاگ فوق العاده ای دارید .
    خواهش میکنم در مورد گزارش گیری در اکسس و کار با ماکروها و ماژول ها هم مطلب بزارید . (مثالها در رابطه با حسابداری باشه خیای بهتره)
    مطالبتون کاملاً کاربردی هست . با پیاده سازی اونها میشه کلی در وقت صرفه جویی کرد . بازم ممنون

    1. یاسین اسماعیل پور

      در خصوص اکسس حرف برای گفتن زیاد هست اما خب چون اینجا در خصوص اکسل مینویسم شاید جای مناسبی نباشه. در خصوص ماکروها هم سعی میکنم بیشتر بنویسم اگر فرصتی دست بده

  9. مژگان

    سلام لطفا در مورد چگونگی یادگیری اکسس توسط خودتان توضیح میدهید . چون به کار با این نرم افزار نیاز دارم به دنبال یادگیری اصولی هستم تا به نتیجه برسم

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. بستگی داره به چه شیوه ای بخواید آموزش ببینید. براتون ایمیل کردم اطلاعات تماس رو . میتونید تماس بگیرید تا بیشتر صحبت کنیم.

  10. علیرضا موسوی

    سلام. سایت شما از نظر ساختار گرافیک و محتوا خیلی جذابه. لطفا در مورد big data analysis و تکنیک های اون در اکسل هم مطلب بگذارید.

  11. محمد

    سلام
    با تشكر از مطالب ارزنده ومفيدتان
    سوالي داشتم :
    چطور ميشه فرمولها را مخفي كرد(بدون اينكه كل شيت را پروتكت كرد)؟
    ممنون مي شم اگه راهنمايي بفرماييد

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام
      شما باید سلول هایی که نمیخواید پروتکت بشن رو قبلش از حالت locked خارج کنید و اونایی که میخواید فرمولاشون دیده نشن رو lock و hidden کنید. من بدون استفاده از protect کردن شیت راه دیگه الان به ذهنم نمیرسه.

    1. یاسین اسماعیل پور

      حامد جان تو این وبسایت من درباره کلیات استفاده از اکسل مینویسم تا همه دوستان که در رشته های مختلف هستند بتونند استفاده کنند. ضمن اینکه من تجربه خیلی زیادی در زمینه پروژه ندارم. موفق باشی دوست من

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. اگر سوالتون جزئی هست و جوابش مفصل نیست همینجا مطرح کنید جواب میدم.

  12. بابک

    سلام من یه برنامه انبارداری تحت اکسل درست کردم که می خوام گزارش روزانه را داخل یه شیت دیگه براساس تاریخ بهم بده یعنی اینکه ورودی ها و خوروجی ها را در اون روز نشان بده و روز بعد گزارش جدید جایگزین گزارش قبلی بشه لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    1. یاسین اسماعیل پور

      بابک جان. مساله ای که شما مطرح کردید توضیحش خیلی مفصله و تو چند خط کامنت نمیشه توضیحش داد.

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام بابک جان
      اگر سوالت درباره همین مطلب هست همینجا بگو تو کامنت ها جواب میدم. اگر سوالت مربوط به این مطلب نیست میتونی از فرم تماس یا بخش ارسال پرسش استفاده کنی. موفق باشی

  13. مرضیه

    سلام آقای یاسین
    من سوالی دارم که واقعا موندم کجای سایت شما مطرحش کنم….
    من لیستی از استانها رو دارم ولیستی از شهرهای همین استان ها رو هم دارم و میخوام ار data validation تنظیمی رو ایجاد کنم که به محض اینکه از لیست کشویی استان تهران رو میارم از ستون مجاورش و از لیست کشویی اش شهر خودش رو فقط بتونم ببینم .ممنون میشم اگه لطف کنید و بگین که چه کار کنم
    البته اگر به ایمیل ج رو ارسال کنید که بهتر در هر صورت ممنون از سایت خوبتون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام مرضیه خانوم. امکانات Data validation در اکسل محدود هست و جواب اینکاری که شما میخواید رو نمیده. برای اینکار شما باید از کد نویسی VBA استفاده کنید. با کد نویسی VBA چقدر آشنایی دارید؟

  14. حجت

    سلام
    یاسین جان؛ توضیحات و تصاویرت واقعا عالی و ساده و کارراه‌انداز بود.
    امشب که این آموزش رو خوندم و اجراش کردم، یکی از بهترین شب‌های زندگی‌م بود، بسیار فرمول عجیب و لذت‌بخشی بود، به‌اندازه صدها ساعت، کار انسان رو جلو می‌اندازه.
    درود بر بیل‌گیتس، درود بر شما 🙂

  15. thaniashar

    سلام
    یک سوال داشتم از خدمتتون:
    بذارید با یک مثال عرض کنم:
    توی آماری که شما گرفتید جلوی ابزار همراه نوشته 2 و زیرش نوشته تبلت 1 تلفن همراه 1
    من این فرمول رو می‌خوام برای کارنامه‌نویسی استفاده کنم مثلا دو تا حسینی داریم جلوی حسینی می‌نویسه 30 و جلوی هر کدوم از اسم‌ها 14 و 16
    حالا من می‌خوام عدد روبروی حسینی رو ثبت نکنه آیا راهی داره؟
    ممنون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام دوست عزیز
      بله میشه. روی فیلد موردنظرتون راست کلیک کنید. بعد گزینه field setting رو انتخاب کنید و از تب layout & print گزینه display subtotals at the top of each group رو غیرفعال کنید

  16. مسعود

    سلام اگه لطف کنید توضیح بدید که چگون میتونم نوع محصول و ریز تفصیل محصول در row lable به صورت درختی نباشه ماتریسی باشه یعنی نوع محصول در یک سلول و تفصیل محصول موازی آن در سلول دیگر باشه ممنون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام مسعود جان. برای اینکار باید روی فیلد موردنظرت راست کلیک کنی و گزینه field settings رو انتخاب کنی. بعد در پنجره ای که باز میشه تب Layout & Print رو انتخاب کنی و گزینه Show item labels in tabular form رو انتخاب کنی

  17. عباس

    سلام
    من با استفاده از این قابلیت مجموع فاکتور های یک شخص خاص رو محاسبه می کنم جواب هم می ده ولی وقتی یک فاکتور دیگه اضافه بشه باز هم همون عدد های قبلی رو نشون میده
    فکر میکنم به این صورت که من می خوام پویا نیست ، یعنی طوری باشه که من توی یه جدول کل فاکتور هام رو بزنم و با این قابلیت مجموع فاکتور های یه شخص محاسبه بشه و بعد هم که فاکتوری ثبت کردم باز هم محاسبه شده باشه ؟؟

    1. یاسین اسماعیل پور

      عباس جان pivot table پویا نیست و بعد از تغییر اطلاعات کافیه یه بار دکمه refresh رو بزنید. اگر میخواید به صورت لحظه ای بدون رفرش دیده بشه تغییرات یا باید با ماکرو refresh کنید یا از فرمول نویسی استفاده کنید

  18. رامین

    با درود و تشکر از زحمات شما
    جناب اسماعیل پور در اکسل 2016 بنده پس از ایجاد Pivot Table پنجره کناری Pivot Table Fields ظاهر نمیشود (نمونه عکسی که در این آموزش قرار دادین)، چطور این مشکل رو حل کنم؟ حتی روی گزینه Field List هم کلیک میکنم ولی این پنجره نمایان نمیشه!!
    ممنون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام رامین جان. راستش نمیدونم مشکل شما میتونه به چه علتی باشه. باید بعد از انتخاب گزینه Field List اون بخش نمایش داده بشه. اگه با نصب مجدد مشکلت حل نشد دوباره بهم خبر بده تا یه روز Remote بیام روی سیستمت راهنماییت کنم

  19. alibaba

    کارت درسته – من هنوز کامل کل مطالب رو مطالعه نکردم اما تا اینجاش واقعا عالی بود.
    در خصوص اکسس هم با نظر دوستان موافقم. اگه بتونین یه دوره خوب اونم از 0 تا 100 به صورت خلاصه بزارین خیلی عالی میشه…
    و مزیت و معایب اکسس نسبت به SQL ویا اینکه نسبت به SQL امنیتش چطوره؟

    1. یاسین اسماعیل پور

      ممنون از لطفت دوست عزیز. انشالله فرصتی بشه فضای اموزشی برای اکسس هم ایجاد میکنم

  20. omran

    سلام یاسین جان واقعا دستت درد نکنه،تمام مطالبی که میزاری واقعا مفیده ،صمیمانه ازت تشکر میکنم

  21. احسان

    دوست عزیز واقعا عالی بود.این که برای درک بهتر مطلب از مثال استفاده می کنید خیلی خوبه.
    واقعا خسته نباشید

  22. شکیبا

    سلام
    ممنون از آموزشتون
    یه سوال برام پیش اومده خواستم از شما راهنمایی بگیرم
    وقتی با Pivottable کار می کنم اگر داده ها رو دستی وارد کنم جدولی که برام میاد to builld a report هست یعنی ساختمان گزارش رو باید بسازم اما وقتی که داده ها رو از جایی می گیرم و می خوام که گزارش بسازم به صورت پیش فرض جدول ساخته شده می آد و فقط باید هر کدوم از متغیرها رو در جایی که مدنظرم هست قرار بدم و رو جدول نوشتهdrop value fields here
    امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم.

  23. الی

    بسیار عالی بود
    قبلا کار کرده بودم ولی فراموش کرده بودم .. اینقدر واضح و ساده توضیح داده بودین که بهتر از قبل یاد گرفتم
    ممنون

  24. hasti

    با سلام و خسته نباشيد بسيار بسيار از زحماتتان سپاسگزارم سايت بسيار جالي داريد. من يك فرد مبتدي هستم كه تازه كارم را با اكسل شروع كردم . كارشناسي مالي هستم ميخواهم بصورت تحليلي روي داده ها كار كنم اگه در اين مورد بنده را راهنمايي كنيد بسيار سپاسگزار خواهم بود.

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام هستی جان.
      سوالت خیلی کلی هست. راهنمایی که من میتونم بهت بکنم اینه که :
      1- تابع های مالی اکسل رو حتما یاد بگیر
      2- استفاده از Pivot table رو یاد بگیر
      3- توابع lookup و index و match رو یاد بگیر کامل
      4- و اینکه اگر میخوای خیلی خوب مسلط بشی حتماً در یک کلاس آموزش اکسل پیشرفته شرکت کن
      موفق باشی

  25. مهدی

    با عرض سلام و احترام
    میخواستم بابت مطالب مفید و عالی از شما تشکر کنم و اینکه موسسه یا آموزشگاهی رو متونید معرفی کنید که تمامی این مطالب را که شما زحمت آن را کشیده اید بصورت حرفه ای و پیشرفته آموزش بدهند چون من خودم خیلی جاها زنگ زدم گفتن فعلا ما آموزش اکسل پیشرفته نداریم.ضمننا بنده ساکن تهران هستم ممنون میشم از راهنماییتون.
    با سپاس

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام مهدی جان. فکر کنم آقای خانیکی کلاس های آموزشی برگزار میکنند. میتونید باهاشون در تماس باشید

    2. آموزش ماکرو نویسی در اینجا

      سلام ، آقا مهدی
      آقا یاسین نسبت به من لطف دارند
      بهتر اینه که ، اگه آقا یاسین خودشون وقت آزاد داشته باشند
      بتونی با ابزار آموزش از راه دور ، از آموزشهای خوب خودشون بهره مند بشی
      موفق باشی – خانیکی
      0919-302-6452

  26. زهرا

    سلام
    من یک Pivot درست کردم و یک ستون به عنوان “تاریخ تکمیل” دارم که میخوام به همون شکل نمایش داده بشه اطلاعات من متنی هست و نیازی به محاسبه نداره به همین خاطر از منو value field setting میخوام گزینه No Calculation رو انتخاب کنم اما این گزینه غیر فعاله
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  27. احسان ابراهیمی

    سلام
    میشه لطف کنید بهم بگید چطوری میتونم تو pivot رو یه فیلد گزارش کمتر و بیشتر از یه محدوده رو بگیرم؟
    مثلا تو همین مثال شما تعدا خرید یکه کالا که کمتر از 30 تا و بیشتر از 5 تا بشه رو مشخص کنم

  28. سعید

    بهترین مطالب رو از نظر آموزشی در زمینه اکسل سایت شما داشته…خیلی ممنون از سایت خوبتون

  29. ثریا

    سلام.. ممنون از سایت خوبتون
    من یک سری زمانی روزانه دارم، میخوام به ماهانه تبدیلش کنم
    چطوری از استفاده از pivottable این کار رو سریع انجام بدم؟

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام ثریا جان
      با استفاده از تابع left روزش رو حذف کن تو یه ستون کمکی. بعد پیوت بگیر روی اون ستون

  30. بهروز

    سلام
    میخواستم بدونم چه جوری میشه اطلاعات جدول Pivot رو به جدول اصلی لینک کنم و اگ تغییراتی توی جدول اصلیم دادم اطلاعات جدول Pivot هم عوض بشم؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام بهروز جان
      شما وقتی Pivot میسازی خود به خود به داده های اولیه لینک هستی و وقتی یه refresh بزنی داده های pivot هم به روز میشن

  31. komeil

    درود و سپاس از مطلبتون.
    سوال: در جدول ايجاد شده بنا به فيلترهاي اين ابزار، ما نه تعداد ميخواهيم و نه مجموع و نه ….
    چطور ميتونيم ارزش يا همونValue را داشته باشيم؟

  32. مینا

    سلام
    مطالبتون عالیه ، تو کارم خیلی بهم کمک کرد ، من خیلی چیزها یاد گرفتم
    واقعا ممنون

  33. رامح

    سلامی مجدد
    حقیقتا من دو سری آموزشیتون رو مطالعه کردم اما متوجه نشدم که در خصوص کار خودم چطور باید از جداول محوری استفاده کنم.من برای تزم یک سری داده چهل ساله دارم که نیاز به مرتب سازی دارند.
    از اونجاییکه حجم داده های من خیلی زیاده به من \یشنهاد دادن از این قابلیت اکسل استفاده کنم
    اما نمیدونم چطور
    ممنون میشم جواب بدین.

  34. ساراشریفی

    سلام مطلبتان خیلی خوب بود در مورد pivotولی ميخواستم بدانم اگر داده هايي را به بانک اطلاعاتی اضافه کردیم چگونه از pivotاستفاده میکنیم ممنون موفق باشید

  35. Ershad

    بسیار عالی بود
    ان شا لله در تمام مراحل زندگی موفق باشید
    و خدا گره از کارتون باز کنه
    مشکل من با استفاده از راهنمایی و مطلب شما حل شد .

  36. بهار

    سلام . ممنونم از مطالب مفیدتون. میشه از چندین شیت یا فایل متفاوت pivot table تهیه کرد؟

  37. ali

    با سلام مشکل این فرمول در چیست:
    =IF(O11=$B$4;IF(V11=$X$3;’ثبت اطلاعات اولیه’!T2);’ثبت اطلاعات اولیه’!T2/$X$3*V11);IF(V11=$X$3;$H$6;$H$6/$X$3*V11)
    از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام بصورت جداگانه جواب می دهد ولی توی یک دستور خطا می دهد با تشکر

  38. سید علی اکبری

    سلام
    میخوام افراد مشخصی رو از یک شیت بگیرم و در شیت دیگر زیر هم قرار بدم.نمیدونم با استفاده از جدول میشه یا نه لطفا راهنماییم کنبد
    ممنون

  39. مهرداد

    سلام
    ممنون از زحمات شما
    من یه مشکلی دارم وقتی ستونها را انتخاب میکنم وگزینه pivot table رو میزنم ومی خوام رو همون new shit اجرا بشه بهم پیغام خطا میده که مضمونش اینکه نام فیلد شما غیر معتبر است..
    The pivot table field name is not valid.to create a pivotTable you must use data is organized as a list with lablede columns.
    If you are changing the name of a pivottable you must type a new name for the field.
    لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی کارم گیر همین ابزار هست.
    ممنون
    مهرداد

  40. افشین

    با سلام در قسمت Summarize Values By غیر از sum یا مینیموم یا ماکسیموم امکان نمایش آخرین یا اولین همانند اکسس وجود دارد

  41. پردیس

    سلام
    فرض کن دوتا فروشگاه داري
    ميخواي با اکسل امار کلي بگيري
    براي فروشگاه يک چنين جدولي ساختي
    رديف-شرح جنس-تعداد
    و فروشگاه دوم هم چنين جدولي
    رديف-شرح جنس-تعداد
    تو جدول سوم ميخوام چنين چيزي بشه
    هر جنسيکه به جدول يک يا دو اضافه ميکنم خودش به جدول سه اضافه کنه
    -جنس هاييکه مثل هم هستن دوبار ننويسه و تعدادشون رو باهم جمع کنه
    -در صورت حذف يک جنس از جدول يک يا دو از جدول سه بدون اينکه ترتيب رديف ها بهم بخوره حذف بشه
    لطفا راهنماييم کنيد……..

  42. راضیه

    با سلام
    لطفا بهم بگین چطوری میشه سلولی رو که کشویی هست تو pivot table نمایش بدیم

  43. shahr

    با سلام
    در رابطه با بروز رسانی اطلاعات یا refresh کردن اونها چکار باید کرد؟
    مثلا اگه اطلاعات جدیدی رو در جدول اولیه وارد کردیم…

  44. فاطمه

    با سلام.
    اگر سطر و اطلاعات جدیدی به شیت اصلی اضافه کنیم در شیت گزارش اطلاعات جدید اضافه نمیشه چیکار باید کنیم؟

  45. پارسا

    باسلام
    اگر بخواهیم توی اکسل از گزینه pivot table استفاده کنیم برای اینکه سطر مدرک تحصیلی و ستون نوع استخدام باشد و مشخص کند مثلا مدرک تحصیلی دیپلم در نوع استخدام رسمی چند نفر داریم چگونه عمل می کنیم .
    من از آموزشی که شما زحمت کشیدید توضیح دادید استفاده کردم منتها به طور کلی برام مشخص می کنه
    مثلا میگه مدرک تحصیلی مختلف چند نفر هستند به تفکیک نوع استخدام به من تعداد نمیده
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    ممنون میشم

  46. aminsalam598@gmail.com

    سلام چگونه در اکسل یک با اسامی کالاها یا غیره بنویسم بعد موقع تایپ دیده شود با اینتر کلمه کامل شود
    یا با کلیک بر روی چند کلمه کلمات انتخابی وارد جدول جدید شود

  47. عليرضا خوش سيما

    با سلام و خسته نباشي
    ريپورتي که در اکسس ميگيريم آيا ميتوانيم در اکسل شبيه آنرابگيريم ؟

  48. mzh.asd

    با سلام
    ممنون از وبلاگ خوبتون و مطالب آن.
    یک سوالی داشتم، مثلا در همین مثال اگر ما بخواهیم در بخش filter دو فیلد استفاده کنیم که به هم مرتبط باشند(یعنی با انتخاب یکی از مقادیر فیلد اول در فیلد دوم فقط مقادیری که مربوط به مقدار انتخابی فیلد اول می شود نمایش داده شود )چه باید بکنیم؟
    ممنون میشم اگر اطلاعات تماس خودتون را ه ایمیل من هم ارسال کنین
    آدرس ایمیل من:m.asvadi800@yahoo.com

  49. سعیده

    سلام
    واقعا استفاده میکنم از مطالبتون
    صمیمانه تشکر میکنم و تبریک میگم بهتون بابت این همه استعداد هم در زمینه کامپیوتر و هم آموزش اون
    موفق و شاد و سلامت باشید

  50. زینب

    سلام،چطورمیشه حجم پیوت تیبل روپایین بیاریم؟؟؟؟چه اقدامایی انجام بدیم؟؟

  51. kzv ugd rhsl \,v s[dnhk

    با سلام خسته نباشید عالی بود با راهنمایی جالب شما موفق شدم چیز تازه ای یاد گرفتم .کارت عالی بود

  52. نظر علی قاسم پور سجیدان

    با سلام خسته نباشید عالی بود با راهنمایی جالب شما موفق شدم چیز تازه ای یاد گرفتم .کارت عالی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *