آشنایی با ابزار PivotTable اکسل – بخش دوم

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

سلام. با توجه به اینکه درخواست این هفته دوستان ادامه آموزش PivotTable اکسل بود با بخش دوم آموزش این ابزار بسیار کاربردی اکسل در خدمت شما دوستان هستم. قبلاً در بخش اول آموزش این ابزار با نحوه ایجاد یک PivotTable از داده های خودمون آشنا شدیم. اگر اون مطلب رو مطالعه نکردید توصیه میکنم ابتدا بخش اول آموزش PivotTable اکسل رو مطالعه کنید. در این بخش از آموزش PivotTable اکسل قراره با بخش تنظیمات PivotTable آشنا بشیم و ببینیم برای شخصی سازی کردن بیشتر PivotTable اکسل چه تنظیماتی رو میتونیم روی این ابزار اعمال کنیم. با من در ادامه این آموزش همراه باشید.

خب بریم سراغ PivotTable ایجاد شده در بخش اول آموزش. اگر به خاطر داشته باشید در بخش قبل PivotTable اکسل ما به شکل زیر در اومد:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

در این بخش میخوایم با گزینه های مختلف بخش تنظیمات PivotTable اکسل آشنا بشیم. ابتدا  روی PivotTable کلیک کنید. همونطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید بخشی به نام PivotTable Tools به ریبون اضافه میشه که شامل دو تب به شرح زیر برای انجام تنظیمات PivotTable اکسل هست.

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • تب Analyze: که میتونیم تنظیمات رو درباره بخش های مختلف pivotTable در اون انجام بدیم، تغییراتی رو روی فیلدهای جدول اعمال کنیم و …
  • تب Design: که مربوط به انجام تغییرات ظاهری PivotTable مثل رنگ ردیف‌ها، رنگ سرتیترها و … هست.

روی تب Analyze کلیک کنید. این تب بخش های مختلفی داره که که عمده تنظیمات مهم PivotTable رو دربرمیگیره. اولین بخش که در تصویر زیر مشخص شده مربوط به تنظیمات کلی PivotTable هست که در ادامه این آموزش با هم این بخش رو مرور خواهیم کرد.

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

1. PivotTable Name: در این بخش میتونیم یک نام برای PivotTable خودمون انتخاب کنیم. این نام در بخش های مختلف مثل کدنویسی VBA استفاده میشه.

2. Options: با انتخاب این گزینه منوی زیر باز میشه که سه گزینه داره.

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • Options: با انتخاب این گزینه پنجره تنظیمات PivotTable اکسل باز میشه که در ادامه آموزش درباره این پنجرهصحبت خواهیم کرد
  • Show Report Filter Pages: این گزینه از فیلدهایی که در بخش فیلتر  وجود دارند
  • Generate GetPivotData: که مربوط به تنظیمات نوع رفرنس دادن به سلول های PivotTable هست.

حالا روی گزینه Options کلیک کنید. پنجره زیر باز میشه:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

در ادامه با هم مهم ترین و کاربردی ترین تنظیمات این پنجره رو مرور میکنیم.

1. تب Layout & Format:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • For error values show: با انتخاب این گزینه میتونیم عبارتی رو تعیین کنیم که در صورت وجود خطا در مقادیر موجود در PvotTable به جای اون مقدار نمایش داده بشه.
  • For empty cells show: با انتخاب این گزینه میتونیم عبارتی رو تعیین کنیم که در صورت وجود مقدار خالی در PvotTable به جای سلول خالی نمایش داده بشه.
  • Autofit column widths on update: اگر این گزینه فعال باشه، با هر بار Refresh کردن PivotTable ، عرض ستون ها با توجه به مقادیر جدید به صورت خودکار تنظیم میشه.
  • Preserve cell formatting on update: اگر این گزینه فعال باشه فرمت بندی هایی که رو رنگ و … سلول ها انجام دادیم با Refresh کردن Pivottable از بین نمیره.

 2. تب Total & Filters:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • Show grand totals for rows: در صورتی که این گزینه فعال باشه جمع مقادیر موجود در PivotTable در انتهای هر سطر نمایش داده میشه.
  • Show grand totals for columns: در صورتی که این گزینه فعال باشه جمع مقادیر موجود در PivotTable در انتهای هر ستون نمایش داده میشه.

3. تب Display:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • Show expand/collapse buttons: اگر این گزینه رو غیر فعال کنیم علامت های مثبت و منفی در کنار سطرهای PivotTable نمایش داده نمیشه.
  • Display field cptions and filter drop downs: اگر این گزینه رو غیرفعال کنیم نام فیلد ها و همینطور دکمه فیلتر کردن مخفی میشه.
  • Field List: در این بخش میتونیم نحوه مرتب شدن لیست فیلدها رو مشخص کنیم. منظور از لیست فیلدها همون بخش بالا و سمت راست PivotTable هست که نام فیلدها در اون نمایش داده میشه و میتونیم اونها رو به بخش های مختلف اختصاص بدیم. اگر گزینه Sort A to Z رو انتخاب کنیم فیلدها به ترتیب نام مرتب میشن و در صورتی که گزینه Sort in datasource order رو انتخاب کنیم فیلدها به همون ترتیبی که در شیت مرجع ما قرار دارند نماش داده میشن.این گزینه زمانی که فیلدهای زیادی داریم میتونه خیلی مفید باشه و به ما در پیدا کردن فیلد موردنظرمون کمک کنه.

4. تب Printing:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • Print expand/collapse buttons when displayed on PivotTable: با انتخاب این گزینه علامتهای مثبت و منی کنار هر سطر هنگام پرینت PivotTable چاپ میشن.
  • Repeat row labels on each printed page و Set print titles: در صورتی که این دو گزینه رو فعال کنیم و PivotTable ما هنگام چاپ بیش از یک صفحه باشه، عنوان فیلدها در هر صفحه بالای سطرها چاپ میشه.

5. تب Data:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

  • Save source data with file: اگر این گزینه فعال باشه و ما برای ایجاد PivotTable خودمون از منبع خارجی (مثل access و SQL Server) اسفاده کرده باشیم، اطلاعات اتصال به اون مبع در درون فایل اکسل ما ذخیره میشه.
  • Refresh data when opening file: با انتخاب این گزینه زمانی که ما فایل اکسمون رو باز میکنیم PivotTable ما به صورت خودکار Refresh میشه.
  • Enable show details: در صورتی که این گزینه فعال باشه کاربر میتونه با راست کلیک کردن روی هر بخش از اطلاعات PivotTable و انتخاب گزینه Show details، اطلاعات مربوط به اون سلول رو در شیت اصلی که ما PivotTable خودمون رو بر اساس اون ساختیم ببینه. اگر بخوایم این امکان رو غیر فعال کنیم کافیه تیک مربوط به این گزینه رو برداریم.

6. تب Alt Text:

آشنایی با ابزار PivotTable اکسل - بخش دوم

در این بخش میتونیم توضیحات و اطلاعاتی راجع به PivotTable خودمون ارائه بدیم تا کسانی که نمیتونند به دلیل معلولیت و … PivotTable رو ببینند بتونند از این توضیحات استفاده کنند.

43 Comments on “آشنایی با ابزار PivotTable اکسل – بخش دوم”

  1. khalilim61

    ممنون از اطلاعات مفیدتون ، اگه میشه بخش های سوم و چهارم PivotTable رو هم بزارید؟

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. در اولین فرصت بخش های بعدی رو هم منتشر میکنم دوست عزیز

  2. shayan

    سلام
    ممنون از مطالب مفید و پرکاربردتون
    خیلی واضح و شفاف توضیح داده شده است.
    سپاس

  3. ترانه

    سلام.
    عالی. اگه این مبحث کامل بشه کمک بزرگی به من میشه به خصوص درباره فرمول نویسی توی سلول های pivot
    درباره ترفندهای اکسل و کلیدهای میانبر هم بسیار علاقمندم و ممنون میشم از یاددهیشون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام ترانه جان. انشالله در آینده بخش های بعدی رو هم قرار خواهم داد. در خصوص کلیدهای میانبر اکسل میتونی این مطلب رو مطالعه کنی. در مورد ترفندها هم به مرور مطالب رو قرار خواهم داد.

  4. فاطمه

    سلام
    مطالبتون خیلی خوب و آموزنده بود.
    ممنون میشم اگر قسمت سوم و… رو هم قرار دهید

  5. حسین

    با سلام وخسته نباشید
    بسیار عالیه ،ممنون از مطالبتوت اکه ادامه داشته باشه بی نظره

  6. رضا علیزاده

    بسیار عالی
    لطفا چندتا نمونه از نمودار داینامیک که ظاهر جذابی داره، برای استفاده در داشبورد مدیریت رو برامون بزار
    بازم تشکر

  7. rahmani

    سلام
    مطالب خیلی خوب بودن.میخواستم بدونم در office 2007 چه جوری میتونیم از داده ها در کاربرگ های مختلف یک گزارش با pivot table تهیه کنیم؟
    نحوه انتخاب کردن داده از کاربرگ های مختلف

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام خانم رحمانی
      تا جایی که بنده اطلاع دارم متاسفانه این قابلیت در pivot table آفیس 2007 وجود نداره و فقط در نسخه های جدیدتر آفیس موجود هست

  8. محمد

    سلام
    چطوری می تونیم از روی یک جدول پایوت تیبل یک پایوت دیگه درست کرد (توی همون صفحه ) ؟

  9. mina

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    میشه لطف کنید بگید چطور میشود در pivot table گروه به صورت دستی و یا اتوماتیک ایجاد کرد؟

    1. یاسین اسماعیل پور

      ممنون از محبتتون. انشالله باز هم مطالبی در خصوص Pivot table منتشر خواهم کرد

  10. مهدی نوری

    سلام وقت بخیر
    واسه مرتب کردن یه لیستی از حقوق پرداختی و تاریخ و زمان یه جدول که ممکنه اطلاعات هر فرد مرتب نباشه و من بخوام مرتبش کنم از چه ابزاری باید استفاده کرد.
    فایل اکسل رو براتون از طریق گزینه “تماس با من” فرستادم.
    عذر خواهی می کنم، فقط از اون طریق می شد که فایل اکسل رو براتون بفرستم.
    توضیحات رو داخل فایل اکسل فرستادم
    باتشکر

  11. maabaa

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    اگر بخواهیم این جدول را بر روی چندین tab موجود در یک فایل اکسل اعمال کنیم و یا بر روی فایلهای اکسل متفاوت (که همه الگوهایشان مشابه است) به چه نحوی میشه عمل کرد؟

  12. OMID

    با سلام و خسته نباشید به دوست عزیزم
    ممنون از شما برای ارائه مطالب خوب و مفید برای دوستانی که برای یادگیری کوشش میکنند ، امیدوارم همیشه موفق باشید ، در خصوص Pivot table اگر منبع خوبی میشناسید معرفی کنید ممنون میشم چون نیاز به یادگیری سریع دارم .

  13. محمد

    عرض ادب وسلام خدمت شما
    چطوري ميشه از طريق امكان pivot tableبا نرم افزار همكاران سيستم يا برهان ارتباط برقرار كرد و گزارشگيري نمود .

    1. R.sajadpour@gmail.com

      سلام
      من اول از همکاران سیستم چندین گزارش متفاوت می گیرم می گیریم. با استفاده از vlookup از اون گزارش ها یه گزارش جامع در میارم و در آخر با pivot table تحلیل و گزارش می گیرم.

  14. rameh

    سلام
    ممنون از مطالبتون
    امیدوارم به زودی قسمتایه بعدیش رو هم بتونید یذارید.

  15. سمیه

    سلام .مطالبت.ن واقعا عالین. من خواهش میکنم که اموزش این مطلب رو بصورت پیشرفته تر ادامه بدین ممنون

  16. عبدالرحمن

    سلام
    وقتتون بخیر. راستش میخواستم بدونم چطوری میتونم از یک جدول چندتا Pivot Table جدا بگیرم. یعنی اینکه مثلا یه جدول داریم شامل گزارش کارکرد روزانه پرسنل حالا میخوام یه گزارش از نفر ساعت حضورشون در شرکت به تفکیک شخص و تاریخ بگیرم و یه گزارش از مرخصی هاشون و یه گزارش مثلا از پروژه هایی که در روز روی اون کار کردن و… یعنی در کل شاید 6-7تا گزارش جدا بشه. این کارو چطوری میتون انجام بدم؟
    ممنون از مطالب خوبتون

  17. naser.omidvar57

    سلام
    ضمن تشکر از آموزشهاتون ، مطلب راجع به power pivot میخواستم .
    همینطور داشبورد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *