نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

در این آموزش با نحوه ایجاد Table در اکسل آشنا خواهیم شد و مزایای استفاده از Table رو با هم بررسی خواهیم کرد. در حالت عادی ما اطلاعات خودمون رو در سلول های موجود در هر شیت وارد میکنیم. زمانی که ما حجم اطلاعات زیادی داریم که به شکل یک جدول هستند، یعنی سرستون های مشخصی دارند و در سطرهای بعدی اطلاعات ثبت میشن شاید بهتر باشه که محدوده سلول های خودمون رو به یک Table تبدیل کنیم. اینکار مزیت های خاصی داره که در ادامه این مطلب اونها رو مرور خواهیم کرد.

نحوه تبدیل یک محدوده به Table در اکسل:

تبدیل یک محدوده به Table کار بسیار ساده ای هست. برای اینکار کافیه محدوده موردنظر رو انتخاب کنید.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

بعد مثل تصویر زیر از تب Home روی گزینه Format as Table کلیک کنید و یکی از قالب های مدنظرتون رو انتخاب کنید. راه دیگه اینه که پس از انتخاب محدوده موردنظر کلید ترکیبی CTRL+T رو فشار بدید.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

با اینکار پنجره مربوط به ایجاد Table باز میشه.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

در قسمت اول میتونید در صورت نیاز محدوده ای که قراره به Table تبدیل بشه رو تغییر بدید. در صورتی که جدول شما دارای سرستون هست گزینه My table has headers رو فعال کنید. در غیر اینصورت این گزینه رو غیرفعال کنید تا اکسل به صورت خودکار برای جدول شما سرستون ایجاد کنه.

در نهایت با کلیک روی دکمه OK محدوده شما به تبدیل به Table میشه و به شکل زیر در میاد:

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

نحوه تبدیل Table به محدوده عادی در اکسل:

در صورتی که بخوایم Table رو به یک محدوده عادی تبدیل کنیم باید ابتدا روی یکی از سلول‌های Table کلیک کنیم. بعد مثل تصویر زیر از قسمت رویبون روی تب Design کلیک کنیم و گزینه Convert to Range رو کلیک کنیم.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

مزایای استفاده از Table در اکسل:

تبدیل یک محدوده عادی به Table مزایای زیادی داره که در زیر اونها رو با هم مرور میکنیم.

1.مرتب سازی و فیلتر کردن راحت

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

وقتی یک محدوده رو به Table تبدیل میکنیم اکسل به صورت خودکار دکمه های مربوط به فیلتر و مرتب سازی رو به جدول ما اضافه میکنه که از طریق اونها میتونیم جدول خودمون رو مرتب یا فیلتر کنیم.

2.امکان قالب بندی سریع و راحت

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

وقتی که اطلاعات خودمون رو تبدیل به Table میکنیم خیلی راحت میتونیم فرمت و رنگ اونها رو تغییر بدیم. برای اینکار کافیه از تب Home روی گزینه Format As Table کلیک کنیم و یکی از قالب های مدنظرتون رو انتخاب کنیم. همینطور میتونیم از قالب‌هایی که رنگ اونها خط در میون تغییر میکنه برای خوانایی بهتر اطلاعات استفاده کنیم.

3.اضافه شدن خودکار اطلاعات وارد شده به جدول

یکی از خوبی‌های Table اینه که زمانی که شما اطلاعات رو در انتهای Table در یک سطر جدید وارد میکنید. اون سطر به صورت خوکار به محدوده Table اضافه میشه و نیازی نیست که اینکار رو به صورت دستی انجام بدید.

4.تعریف NameRange و خوانایی بهتر در فرمول نویسی

زمانی که شما Table میسازید اکسل NameRange هایی رو به صورت خودکار با استفاده از نام سرستون ها به فایلتون اضافه میکنه که میتونید از اونها در فرمول نویسی خودتون استفاده کنید. اینکار باعث خوانایی بهتر فرمول‌ها میشه و باعث میشه تا با اضافه کردن یا حذف ستونها کل فرمول های شما بهم نریزه. در تصویر زیر میتونید فرمت و نحوه فرمول نویسی رو در حالت عادی و زمانی که محدوده خودتون رو به Table تبدیل میکنید مشاهده و با هم مقایسه کنید.

محدوده عادی:

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

Table:

table13

5.قابلیت اضافه کردن جمع کل، میانگین و … در انتهای ستون

یکی دیگه از قابلیت های مفید Table ها در اکسل این هست که میتونید جمع، میانگین و … مربوط به هر ستون رو در انتهای هر ستون نمایش بدید. برای اینکار ابتدا یکی از سلول های Table رو انتخاب کنید. سپس مثل تصویر زیر از تب Design و بخش Tab style options، گزینه Total Row رو فعال کنید.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

با اینکار ستونی مثل تصویر زیر به انتهای جدولتون اضافه میشه

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

حالا کافیه روی سلول انتهایی هر ستونی که مدنظرتون هست کلیک کنید و مثل تصویر زیر یکی از توابع مدنظرتون رو انتخاب کنید تا نتیجه در انتهای اون ستون به نمایش در بیاد.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

به عنوان مثال میتونید برای نمایش حاصل جمع کل اعداد ستون از Sum، برای نمایش میانگین از Average و … استفاده کنید. در صورتی که بخواید از توابعی غیر از توابع موجود در این لیست استفاده کنید کافیه گزینه More Functions رو انتخاب کنید و در پنجره ای که باز میشه تابع مدنظرتون رو انتخاب کنید.

6.ثابت ماندن سرستون ها در هنگام اسکرول کردن

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

در اکسل زمانی که به سمت پایین اسکرول کنید سرستون های Table همیشه به صورت ثابت در بالای جدول باقی میمونند. این مساله زمانی که شما تعداد زیادی رکورد دارید خیلی مفیده و باعث میشه وقتی به قسمت های پایین جدول خودتون میرید نام هر ستون اون بالا باقی بمونه و به خوانایی بیشتر جدول کمک کنه.

7.آپدیت خودکار فرمول‌ها

در حالت عادی زمانی که شما فرمولی رو در سلولی تغییر میدید، برای اینکه این تغییر در سایر سلول های اون ستون هم اعمال بشه باید به صورت دستی فرمول رو در سایر سلول ها کپی کنید. حالا اگه شما یه بخشی از سطرها رو فیلتر کرده باشید شرایط بدتر هم میشه. یعنی شما ابتدا باید تمام سطرها رو از فیلتر خارج کنید و بعد فرمول تمام سلول ها رو به صورت دستی آپدیت کنید. زمانی که شما از Table استفاده میکنید، آپدیت فرمول های هر ستون به صورت خودکار توسط اکسل انجام میشه. کافیه شما فرمول یکی از سلول ها رو تغییر بدید. اکسل به صورت خودکار فرمول تمام سلولهای اون سطر رو آپدیت میکنه. حتی اگه اون سلول‌ها فیلتر شده باشند.

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

8.آپدیت خودکار نمودارها با اضافه شدن اطلاعات جدید به Table

یکی دیگه از مزیت های ساخت Table آپدیت خودکار نمودارها در هنگام اضافه کردن اطلاعات جدید به Table هست. در حالت عادی زمانی که شما سطری رو به اطلاعات خودتون اضافه میکنید باید تنظیمات نمودار رو به صورت دستی تغییر بدید تا اطلاعات جدید در نمودار استفاده بشه. اما زمانی که شما از Table استفاده میکنید کافیه اطلاعات خودتون رو به جدول اضافه کنید. اکسل به صورت خودکار نمودار رو تغییر میده تا اطلاعات جدیدی که اضافه کردید هم در نمودار نمایش داده بشه

9.قابلیت انتخاب تمام جدول با یک کلیک

نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن

برای انتخاب کل سلول های یک Table کافیه نشانگر ماوس خودتون رو به گوشه راست یا چپ جدول ببرید(بسته به تنظیمات جهت شیت) و کلیک کنید. با اینکار تمام Table شما انتخاب خواهد شد.

دانلود فایل آموزش:
مخصوص کاربران ویژه سایت
کاربر گرامی دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش با اشتراک در بخش کاربران ویژه امکانپذیر میباشد. لطفا برای اشتراک در بخش کاربران ویژه از بخش عضویت ویژه استفاده نمایید

87 Comments on “نحوه ایجاد Table در اکسل و مزایای آن”

  1. محمد

    سلام.چطور میتونم توی یکی از خونهای جدول در اکسل یه جدول چند خونه ای درست کنم

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. امکان اینکار در اکسل وجو نداره مگه اینکه یه table بدون قابلیت فرمول نویسی باشه

  2. کارینا

    خوب بود، اما به نظرم کامل نبود به نظرم رسم جدول همیشه به این سادگی نیست بعضی اوقات پیچیدگی خاص خودشو داره این ساده ترین نوع جدول است

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. اگه نکته ای مدنظرتون هست که جا افتاده ممنون میشم بگید تا به مطلب اصلی اضافه کنم.

  3. کارینا

    سلام و خسته نباشید،مثلا اضافه کردن سطر و ستون به جدول یا حذف یک سلول خاص از جدول یا ادغام کردن سلولها ،تغییرات در عرض و ستون و……

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام. مرسی. خب این مواردی که شما فرمودید فقط مخصوص table ها نیست و حالت عمومی تری داره و رنج های معمولی رو هم شامل میشه. شاید بهتر باشه در یک مطلب جداگانه نوشته بشه چون مختص ابزار table نیست

  4. A

    سلام . تشکر و سپاس بسیار از سایت و مطالب فوق العادتون .
    اطلاعات زیر رو در نظر بگیرید :
    کد 1 : اعداد مثبت / رنگ سبز
    کد 2 : اعداد منفی / رنگ ابی
    کد حساب شرح مبلغ
    1101 xxx عدد مثبت و سلول سبز شود
    1103 xxx عدد مثبت شود و سلول سبز شود
    2003 xxx عدد منفی و ابی شود
    231 xxx عدد منفی و ابی شود
    به چه نحوی میتونم این جدول طراحی کنم که وقتی اعداد در کد 1 وارد میکنم مثبت و سبز بشن و وقتی اعداد در کد 2 وارد میکنم منفی و ابی بشن . با تشکر از وقت عذرخواهی بابت سوال طولانیم .

  5. ehsan

    سلام میشه راهنمایی بفرمایید وقتی جدول هست و به نمودار لینک هست وقتی انتهای جدول ردیفی اضافه میکنیم به نمودار منتقل نمیشود و باید دوباره به نمودار اطلاعات جدید رو سلکت کنیم!آیا راهی هست؟

  6. سمانه

    سلام
    من يك جدول كه فرمول دادم بهش به صورت tabble در اوردم ولي الان فرمولا بهم ريخته چه كار كنم ؟ ممنون ميشم جواب بديد

  7. sahar6944

    سلام ممنونم از لطف بی دریغتون
    ی سوال داشتم از خدمتتون چطور میشه سلول های یک جدول را merge کرد ؟یا با هم چند تا سلول را ادغام کرد؟

  8. Amir

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    سوال : اکسل این قابلیت رو داره که واسه یه سلول بشه زیر سطر تعریف کرد؟یعنی اگه سلولی دارای یک مقدار معینی باشه وقتی که انتخابش میکنیم یک زیر سطر یا زیر جدول باز بشه و بتونیم اطلاعات جدید داخلش وارد کنیم؟

  9. تقی غفاری

    سلام من جدول ایجاد کرده‌ام ولیکن مجبورم آن سلول‌ها را از حالت جدول خارج کنم به چه طریقی این کار را باید انجام بدهم.

  10. افشین

    سلام
    از آموزش های بسیار خوبتون ممنونم.

    در حال تنظیم فایل اکسلی هستم که متاسفانه به مشکل برخورد کردم. فایل اکسل من چندین شیت مختلف با جداول مختلف داره و جدول اصلی شامل تعداد زیادی آیتم هست که می خوام کاری کنم بعد از اینکه در جدول اصلی آیتمی انتخاب شد به محض اینکه روی اون کلیک بشه در جدول دیگه ای در یکی از شیت های دیگه درج بشه.ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    1. برای ماکرو نویسی بیا اینجا

      سلام ، آقا افشین ،مشکلی نیست که آسان نشود * مرد آنست که هراسان نشود!! ، اصلاً جای نگرانی نیست !! چاره کار شما اینجاست !! ، هر کار مشکلی با ماکرونویسی در اکسل آسان میشود!! ، البته نیاز به قدری آشنایی و مهارت در برنامه نویسی دارد – موفق باشی – خانیکی
      0919-302-6452

  11. ناشناس

    با سلام و تشکر
    من ی گزارش از نرم افزار حسابداری به اکسل ارسال کردم که بصورت عکس ارسال شده و امکان پردازش اعداد نیست یعنی نمیتونم جمع بزنم یا میانگین بگیرم با فرمت سل هم نمیشه فرمتشونو به عدد تبدیل کنم راه حلش چیه؟

    1. انجام پروژه اکسل در اینجا

      سلام ، جناب ناشناس – ایشالله بیشتر باهم آشنا میشیم!! قائدتاً نبایستی فایل خروجی ، بصورت عکس ارسال بشه . اگر واقعاً اینطور باشه ، فکر نمیکنم اکسل قابلیت پردازش تصویر و تبدیل اون به فایل اکسل رو داشته باشه!! جهت اطمینان ، میتونید فایل رو به آدرس ایمیلم ارسال کنید تا بررسی کنم . برای دریافت آدرس ایمیل ، جمله بالای زمان ارسال را ، کلیک کنید . موفق باشید – خانیکی
      0919-302-6452

    2. یاسین اسماعیل پور

      سلام دوست عزیز
      اون چیزی که از صحبت های شما من برداشت کردم اینه که اعداد شما به صورت متنی دخیره شدند. سلول هایی که عدد دارند گوشه ی بالا سمت راست یک مثلث سبز رنگ دارند؟

  12. مونا

    سلام . چرا شما به همه ی خانوم های میگید جان ولی به آقایون میگید دوست عزیز؟؟؟//

  13. Armita

    سلام
    میخواستم تشکر کنم از سایت بسیار خوبتون
    اگر میشه یه همچین سایتی در مورد اکسس هم ارائه بدید
    ممنون

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام آرمیتا جان
      ممنون از لطفت. در خصوص اکسس هم واقعا برنامشو دارم ولی وقتش رو ندارم فعلا متاسفانه

  14. مسعود

    سلام
    چطور میشه سلول های داخل table رو قفل کرد که فرمول ها رو کسی نتونه ببینه و پاک نکنه.
    من lock کردم اما بعدش دیگه نمیتونم سطری به tableام اضافه کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام مسعود جان. برای اینکار کافیه موقع protect کردن شیت تیک مربوط به گزینه Insert rows رو فعال کنی

  15. زهرا

    مرسی از وبسایت خوبتون
    لطفا راهنمایی کنید سربرگ table من غیر فعال است و هم چین پیغامی میدهد چه کنم

    =$M$5

    1. یاسین اسماعیل پور

      سلام
      این که پیغام نیست. این آدرس یه سلول هست. به جای آدرس سلول یه عبارت ثابت تایپ کنید

  16. حوریه سلامتی نیا

    سلام آقای اسماعیل پور
    من می خوام این نرم افزار و ب صورت تخصصی یادبگیرم تاحدود زیادی هم با محیط آشنایی دارم …
    شما می تونید منو راهنمایی کنید ک چ کاری باید انجام بدم .
    سپاس گزارم

  17. مهسا

    سلام.
    دو سوال داشتم.
    1. اکسل من انگلیسیه. یعنی اعدادش سمت چپه.
    چطور اینوریش کنم.
    2. چطور کاری کنیم که در خروجی اکسل، او جدول های اضافی دور جدول اصلی که ساختیم، پاک بشن.
    یعنی پایان کار فقط جدولی که ساختیم باشه.

    1. leomasih

      سوال اول اگه درست متوجه شدم منظورتون شماره ی ردیف ها باشه که سمت چپ هست برای اینکه بیاد سمت راست از سربرگ page layout گزینه ی sheet right to left رو انتخاب کنید (البته اگه بخواید هروقت اکسل رو باز مبکنبد به اینصورت باشه از option باید این گزینه رو تغییر بدین)
      سوال دومم اینکه این جدول هایی که ابتدای کار میبینید فقط واسه راحتی کار هستند و تا وقتی خودتون جدولی نکشید این خطوط موقع پرینت چاپ نمیشن و فقط همون جدولی که کشیدین خطوطش چاپ میشن.با این حال برای برداشتن این خطوط برید به سربرگ view و تیک گزینه ی gridlines رو بردارید.

  18. sara

    عالی عالی عالی
    من به صورت ابتدایی اکسل رو از اینجا یاد گرفتم 🙂
    ممممممممرسی زیاد

  19. Ebrahim kiani

    سلام وقتتون بخیر، من اطلاعات کمی در مورد اکسل دارم میشه دوستان لطف کنند و تمام علائمی که در فرمول نویسی به کار میره رو توضیح بدن،سوال دوم اینکه چطور میشه یه خط اریب توی یک سلول کشید و دو طرفش تایپ کرد؟

    1. leomasih

      سوال اول که به نظرم کلی گویی کردین
      اما سوال دوم
      برای کشیدن خط مورب از سربرگ home قسمت font یه آیکون مربوط به border هست که از گزینه های اون draw border رو انتخاب کنید و خط موربی که میخوای رو بکش.
      برای اینکه اینور و اونورشم چیز بنویسی اولی رو بنویس بعد alt رو به همراه enter بزن یه خط میره پایین اونوقت دومی رو بنویس و برای اینکه جاش درست باشه آخر کار با space تنظیمش کن.

  20. حسینی

    با سلام، وقت به خیر
    من table یکی از شیت های ورک بوک ایجاد کردم که الان هر کاری میکنم حذف بشه نمیشه ؟
    بی زحمت نحوه حذف کردنش هم توضیح بدین

    1. مسعود

      من تا حالا این مشکلو نداشتم ولی شاید اگر اول تبدیل به range کنید جدول رو و بعد پاک کنید مشکل حل بشه

  21. امین

    سلام
    ی سواله
    چرا وقتی چندتا سلولو مرج میکنم و وقتی تبدیل به جدول میکنم مرج برداشته میشه و سلول های مرج شده دوباره تقسیم میشه

  22. فاطمه

    سلام مطالب خوبی دارید
    سوالی که برام پیش اومده من اکسلم 2013 هست قبلا سلول هایش در table به صورت خودکار اپدیت میشد ولی جدیدا همش کنار سلول مینویسه auto correct option
    وقتی این گزینه رو میزنم باز یک گزینه دیگه میاره اونو که میزنم فرمولو برای اون ستون اعمال میکند
    گاهی اوقاتم گزینش نمیادم مجبورم درگ کنم
    میشه راهنماییم کنید که چطوری قابلیت table رو به حالت اولیش برگردونم!؟

  23. Siasaketi

    سلام خدمت دوستان بنده تازه با سایت شما آشنا شدم یک سوال داشتم میخواستم بدونم که میشه مثل #C که دارای کنترل Datagridwive در فرم هست ومیشه اطلاعات جدول رو در یک فرم نشون دادن در VBA هم همین امکان هست ؟

  24. mbazrafshan

    با سلام
    ممنو از مطالب بسیار خوبتون
    چرا در زمینه ساختن داشبوردهای مدیریتی در اکسل مطلب نمی گذارید
    پیشاپیش ممنون

  25. Farzad.eh

    فقط میتونم بگم عالی هستین.این دقت و اطلاعاتی که دارین و در اختیار همه قرار دادین تحسین برانگیزه!تبریک میگم بهتون.خدا قوت

  26. محمود

    با سلام
    اشکالی در اکسل وجود دارد ؛ گاهی اوقات شماره گذاری خودکار ردیفها از کار افتاده و با کشیدن ترتیب شماره ها ، شماره ها به صورت خودکار ردیف گذاری نمی گردد.
    چطور میشود مشکل را حل کرد؟
    باسپاس

    1. مسعود

      برای اینکه شماره گزاری صحیح انجام بشه باید شماره ها رو به درستی انتخاب کرده باشید. مثلا اگر شماره های یک تا پنج رو نوشتید و میخواید شماره شش اضافه کنید، اگر فقط شماره 5 رو بگیرید و بکشید، فقط همون 5 رو ادامه میده به همین خاطر شما باید یک تا پنج رو بگیرید و بکشید.
      امیدوارم مشکلتون همین باشه و با این کار حل بشه

  27. MR

    با سلام خدمت شما آقای اسماعیل پور
    آیا میتونیم در یک سل (نه شیت)جدولی طراحی کنیم که مثلا چندتا گزینه داشته باشیم بعد هرزمانی که خواستیم یکی از اونها رو انتخاب کنیم و فقط در سل همان انتخاب شده را نمایش بدهد

    1. مسعود

      برای این کار شاید بهتر باشه combo box درست کنید. که به دو شیوه میشه درست کرد، یکی از طریق تب developer و یکی از طریق تب data گزینه data validation.

  28. MR

    سلام اگر لطف کنید وتوضیح کاملتر در مورد data validation بزارید ممنون میشم چونکه دقیقا نمیتونم combo box درستش کنم با تشکر

  29. محمد علوي

    سلام
    ممنون از مطالب کامل شما،برای من خیلی مفید بود.
    چطور میشه سلول های داخل table رو قفل کرد که فرمول ها رو کسی نتونه ببینه و پاک نکنه.
    ازچه طریقی مي تونيم table را حذف كرد ؟ ولي اطلاعات به قوت خود باقي بمونند.
    آيا در يك يك شيت ميشه table هاي متعددي ساخت اشكالي بوجود نمياد.
    با كمال تشكر از راهنمائي شما

  30. esi vahdar

    سلام.خسته نباشید.من باید یه سر ی امار روتوی جدول ثبت کنم وبتونم ازش نمودار رسم کنم.جدول ودم کشیدم واعداد روثبت کردم ولی الان موقع پرینت گرفتن از یه برگه a4 بیشتر میشه.چه ایرادی داره

  31. محمد

    سلام، بنده اصلأ با کامپیوتر کارنکرده ام ولی ازمحل کار از بنده خواسته شده که حتماً کار با کامپیوتر را یاد بگیرم خصوصا کار با اکسل چونکه قسمت انبار شرکت کارمیکتم،لذا می خوام بدونم چقد زمان بر هست تا به اکسل مسلط بشم مخصوصا در قسمت رسم جدول، باتشکر،،،

  32. Roli

    سلام چطور میتونم 3 ستون رو در جدول تبدیل به 2 تا بکنم یا برعکس ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی ضرور لارم دارم

  33. نفس

    سلام ممنونم از راهنمایی شما. برای کارم نیاز داشتم به آموزش اکسل. خیلی مفید بود.تشکر ویژه✋

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *